From South2North!

19 juli 2015 - Sukhothai, Thailand

Sawadee krap!

Tijd voor weer een update,poging 2,3,4,5 duurde even vanwege de slechte WiFi verbindingen en gebrek aan tijd;). Valt af en toe niet mee om hier nog tijd in te steken terwijl je zoveel mee maakt en nieuwe mensen ontmoet. En veel onderweg bent.

Zondag 5 juli, Koh Phangan/ Koh Tao

6:30h en de wekker ging al weer, vrij vroeg dus en zeker voor mijn doen op een zondag.. 7:30 stipt arriveerde de taxi(eerste keer dat er hier iets stipt is). Dacht dat ik de enigste zou zijn maar pikten onderweg nog 4 Duitse meiden op die ook naar Koh Tao zouden gaan. Waarvan er een van hun ook een duikcursus bij dezelfde duikschool ging volgen. Aangekomen bij de pier nog bijna een uur moeten wachten op de Ferry die wat later was, kwam mooi uit kon ik nog even een ontbijtje scoren: broodje tonijn en een ijskoffie voor een krappe 2 euro.

Rond een uur of 9 vertrokken we met de Ferry richting Koh Tao. Hier binnen was trouwens ook gewoon airco, hoort tenslotte ook bij de 2 primaire levensbehoeftes hier in Thailand, airco en WiFi. Ook al staan de meeste airco's dan wel meteen op standje vrieskist. Tegen kwart voor 11 kwamen we aan op Koh Tao. Wel de wildste Ferry tocht ooit ging aardig tekeer, schommelde flink. Bijna gekapseisd;) onderweg trouwens nog wat lading overladen met een andere Ferry, waarom niet.

Aangekomen op Koh Tao werd je meteen belaagd door de taxi chauffeurs en andere Tour organisaties. Na deze van me af te hebben geslagen opzoek naar het duikresort van Crystal, dit was zo gevonden. Lag pal aan het strand, dichtbij de pier. En tegenover het beeld van de schildpad. Nou inchecken bij Crystal, kon weer een hele waslijst invullen met persoonlijke gegevens en kwaaltjes waar je onder kon lijden. Ik vulde dus yes in bij hooikoorts en de rest allemaal no, goed dus. Maar jahoor kon dus mooi weer naar de dokter voor een checkup omdat ik hooikoorts heb, ondanks dat ik daar hier geen last van heb. Dus na de standaard checkup was ik gezond verklaard om te duiken! Wel weer 200 t.baht lichter..

Na snel nog even wat te snacken gehaald te hebben bij de 7-eleven(je beste maat en een begrip in Thailand,supermarkt met Thaise prijsjes waar ze alles hebben. Ze maken zelfs je tosti klaar die net hebt gekocht of warmen je magnetronmaaltijd op;). Niet dat ik hier trouwens magnetronmaaltijden eet, om misverstanden te voorkomen;). Kon meteen door het klaslokaal in want we hadden van 13:30 tot 18:45theorie. De klas bestond uit 10 man. 4 andere Nederlanders, Floris & Willem en Jesse & Marvin die dus per duo een aantal weken door Thailand reisden. 2 Duitser waaronder een van de Duitse meiden die in dezelfde taxi/Ferry zat(Ramona) en Jakob-Simon die er al een aantal maanden Australië op had zitten. 2 Israëlische die beiden Eli heetten meisje en een gast die voornamelijk Hebreeuws met elkaar praatten. En niet te vergeten Kirshan(Kirs) die ook in zijn uppie een aantal weken door Azië aan het reizen is. Nadat iedereen zich had voorgesteld kon de saaie middag van start gaan. Die uit het kijken van filmpjes en toetsjes maken bestond. Dat ook weer gehad, door naar mijn bungalowtje(de witte op de foto). Wat opgefrist en toen met Kirs naar de lokale pizzeria . Kirs een 25 jarige gast die medicijnen heeft gestudeerd, weten jullie dat ook weer;). Niet echt laat gemaakt die avond aangezien de wekker al weer om 6 uur ging.

6 juli, Koh Tao.

Snel nog even langs de 7-eleven voor een ontbijtje en om 7uur gingen we aan de slag. Eerst wat uitleg over je uitrusting en hoe alles goed aan te sluiten en aan te doen. Ach als die zuurstoffles  iniedergeval maar goed zit. Na alles een aantal keer herhaald te hebben ging het allemaal heel soepeltjes en konden we het zwembad in. De eerste keer onderwater ademen is zowel onwennig als gaaf. Eerst je ademhaling onder controle krijgen en daarna verschillende handelingen die je onder de knie moet hebben waaronder een aantal dingen voor het geval er iets fout gaat. De groep was trouwens in tweeën gesplitst met ieder een divemaster. Die van mij bestond uit  Willem Floris en ramona en Jakob-Simon. Drie Nederlanders en drie Duitsers want de leraar was ook Duits , kan tie ook niks aan doen natuurlijk. Was weer een lang dagje, tot 6/7 uur savonds in het zwembad en geloof me dan heb je het wel weer gezien,ik wel. Trouwens ook nog oefenen in ondiep gedeelte zee. In de avond met de 4 andere Nederlanders en Kirs wat gaan eten bij het Thaise restaurantje naast het diveresort. Daarna richting het uitgaansgedeelte van Koh Tao, wat verrassend goed was. Belanden min of meer nog in een pub crawl, waarbij ik de drie Nederlandse meiden van de dorm in Koh Phangan  tegen het lijf liep. En Creg was er ook weer bij, hun deden trouwens mee aan de pubcrawl;). Daarna kwam ik nog het Canadese koppel tegen en nog wat Engelsen die ik allemaal op Koh Phangan had ontmoet. Heel tof. Het was dus ook aardig lastig om die avond weer optijd huiswaarts te gaan aangezien we de dag erna gingen duiken.

7 juli, Koh Tao.

Weer optijd eruit want ging om 7:30 nog wat oefenen om een aantal handelingen onderwater te verbeteren, zoals onderwater je duikbril /snorkel afdoen en zonder te zwemmen deze weer opdoen en hem dan klaren, het water onderwater eruit krijgen;). Rond een uur of 12 was het zover, met een mannetje of 40 de boot op en het ruime sop tegemoet. Iedereen zijn uitrusting & wetsuit aan. En dan sprong je een voor een per groep de zee in. Daar dobber je dan in de golf van Thailand. Genietend van het uitzicht boven water daalde we langzaam via een touw af richting de bodem. Dit gaat niet in een keer maar met korte stoppen om te equalizen, de druk van je oren af te halen. Bereikten we de bodem die hier op 12 meter diepte was.   Na wat oefeningen gedaan te hebben verder met de verkenning. Aardig wat vissen en koraal gezien, zal jullie de namen er van besparen. Er zwom trouwens nog een heel klein visje in m'n oor, echt waar! Hij is er ondertussen al wel weer uit;) en je voelt er bijna niks van. Een hele andere wereld die je te zien krijgt, heel gaaf. 2 dives gedaan die dag beiden tot 12 meter,locatie's: Japanese garden & Mango Bay. In de avond weer op dezelfde locatie wat gaan eten met onze groep dit keer was Eli, Israëli's meisje er ook bij. Kirshan wist voor later in de avond nog wel een tof barretje, en jahoor niks was gelogen. BabyRasta was de naam. Je liep langs een hippie busje naar binnen en je kwam in een soort van grote boomhut terecht met allemaal kleine hutjes en ruimtes waar je kon chillen. Kussen op de grond, hangmat in de hoek en kampvuurtje in het midden. Er kwam nog iemand bij ons zitten die zelfs al een week in zo hutje overnachtte, sfeertje hoor. Afsluiter van een topdag.

8 juli, Koh Tao.

Uitslapen dit keer, had besloten om het duiken te laten voor wat het was. Anders had ik vandaag nog een techniek beter onder de knie moeten hebben en de dag erna duik 3 en 4 en was juist van plan om dan net weer verder  te gaan ondanks dat het een hele gave ervaring was. Vond het wel weer best zo. In de middag nog wel het examen gemaakt,50 vragen maar stelde niet echt veel voor want had een 8.6. Ook nog even het vervoer naar Bangkok regelen, zo gebeurd. Traject zou er zo  uitzien: morgen om 23:00 de nachtferry naar chumphon  aankomst 05:00  en vanuit daar een busje naar Bangkok aankomst 13:00. Om afgelopen dagen in Koh Tao goed af te sluiten gingen we met dirk(duikleraar) en ons groepje wat eten en op stap. Ramona was jarig dus haar vriendinnen gingen ook mee,gezellig;). Dirk woont hier al een paar jaar dus hij wist de tentjes goed uit te zoeken,topavondje again.

9 juli, Koh Tao.

Uitslapen maar dat spreekt voor zich. Gezond ontbijt met uitzicht op het strand. Nog een hemdje van Koh Tao op de kop getikt. Eerst van plan om met een scooter het eiland nog wat te verkennen wat uiteindelijk met een kokosnoot op het strand hangen werd. Wou ook nog wat fotootjes maken van hier en wat werken aan m'n blog en foto's uploaden, de laatste 2 dingen lukten dus niet vanwege slechte WiFi... Kwam die middag Jesse,marvin en Kirshan nog tegen die er ook weer vandoor gingen richting Koh Phangan. Voor de half-moon party, die gedag gezegd. Even later kwam ik Asa nog tegen, iedereen noemt hem Acer net  als het computer merk. Hij was trouwens maandag met ons mee gegaan toen we wat gingen drinken. Hij ging ook die dag weg. Spullen weer bij elkaar rapen, ook een hele klus;). Weer naast de duikschool gegeten daarna nog een biertje met Floris en Willem gedaan. 2 studenten uit groningen die besloten om hier nog een aanvullende duikcursus te doen. Met hun de avond doorgebracht tot het voor mij ook weer tijd werd om te gaan. 10 uur checkte ik in op de pier en kon meteen de nachtFerry op die er al was. Gewoon een slaapzaaltje met een stuk of 40 stapelbedden. Toch nog een paar uur slaap kunnen pakken en om 0500 kwamen we aan in Chumphon.

10 juli, Chumphon/Bangkok.

Aangekomen op de pier van Chumphon stond er al braaf een busje te wachten. Om 5:30 zat het busje vol,12 man. Ergens in Chumphon nog een aantal die van busje moesten wisselen en daar ook meteen een ontbijtje kunnen scoren. Weer een lange rit voor de boeg en om 14:00 kwamen we aan in Bangkok,2 stops gehad. Interessante mensen inde bus trouwens waarvan er een nog op een weed farm in the VS ging werken dit jaar. Aangekomen op Koh San  Road  naar het eerste beste eetkraampje, groene curry besteld. Opzoek naar een bureautje waar ik mijn ticket naar Chiang Mai kon boeken want ik wou die dag weer meteen door. Dit ging minder gemakkelijker dan gedacht, de slaapplaatsen zaten heel het weekend volgeboekt. Aangezien ik geen zin had om 2 dagen in Bangkok te blijven gaf ik het niet op. Een taxi gepakt die me nog bij een ander bureautje dropte, ook hier geen geluk. Dan maar  op het treinstation zelf proberen, uiteindelijk een zitplaats geboekt voor nog geen 20 euro. Voor een treinreis die 14 uur duurden, meer ruimte dan in het vliegtuig en je kreeg zelfs  nog een dekentje;).  Om 18:10 vertrokken we en rond een uur of 8 sochtends kwam ik aan. Kon de NS nog wat van leren behalve dat de treinreis hier wel wat minder soepel en niet echt geruisloos verloopt, maar dat is puur de charme ervan. Aardig wat uurtjes verder want was vertrokken op een donderdagavond en het was ondertussen al weer zaterdagochtend. Tijd vliegt hier echt voorbij..

11 juli, Chiang Mai.

Waar ben ik? Owja in een trein richting het Noorden van Thailand. Kijk uit het raam en zie een jungle- achtig beeld aan me voorbij gaan. Weer een compleet andere wereld, van de relaxte sfeer van de stranden, de hectiek van Bangkok nu weer beland in de rust van de natuur in het noorden. Aangekomen op het station in Chiang Mai. Na wat  ronddwalen en mensen van me af te hebben geschud ging ik opzoek naar een hostel. Eerst maar wat drinken bij een naastgelegen tentje buiten het station. WiFi  check en op internet wat zoeken, bleken er naast me  2 Nederlanders te zitten die ook op zoek naar een hostel waren. Sjors en Bob, sloot me bij hun aan. Dit was het begin van 5 top dagen.  Gingen uiteindelijk akkoord met een vrouwtje op het station die ons gratis naar het hostel bracht. Met z'n 3en plus bepakking achterin een tuk-tuk gaat eigenlijk net niet ;). We hadden 2 kamers met airco voor nog geen 10 euro per kamer per nacht. Enigste minpunt was wel dat we wat afgelegen zaten. Eerst wat bijgeslapen en daarna de omgeving wat verkend. Later die dag bij het hostel nog een 2 daagse jungle trekking geboekt. Met overnachting in een lokaal dorpje. In de avond belanden we met z'n 3e in een restaurantje met Nederlandse eigenaar. Uiteraard hadden ze hier Nederlandse specialiteiten zoals de frikandel en bitterbal. Wij gingen toch gewoon op de Thaise Tour , goedkoper ook;). Daarna het nachtleven van Chiang Mai wat verkennen, opzoek naar yellow bar want daar zou het te doen moeten zijn. Voor we daar geraakten liepen we door een barstreet waar we bijna in elke bar naar binnen werden geroepen/gesleurd door Thaise vrouwen die opzoek waren naar een westerse man. Snel weg daar, was natuurlijk wel lachwekkend;)! Yellow bar gevonden en hier de avond doorgebracht. Een bar die aan beiden kanten open is en eromheen zijn nog meer barretjes. Uitgaan is hier weer verrassend goed. Hiervoor trouwens eerst nog naar de nightmarket gegaan wat ook altijd weer een beleving is.

12 & 13 juli, Jungle Chiang Mai.

Na snel wat proviand in te hebben geslagen bij de 7-Eleven(voornamelijk water) werden we om 9:30 opgehaald met een taxi busje. We waren met een groep van 9 man/vrouw, wij 3en en 6 Fransen. Kon ik mooi m'n Frans weer wat ophalen. Lets go to the jungle! Onderweg bij een marktje nog wat extra proviand inslaan waaronder onze lunch. Eerste stop was bij een toeristische olifanten trekpleister, iedereen per tweetal een ritje gedaan. Was wel dubbel, een beleving voor jezelf maar eerder sneu voor de olifanten. Want deze worden niet goed behandeld.  Vervolgde onze weg weer en werden  gedropt aan een rand van de jungle waar we de komende dagen geen toerist meer zouden zien. Onze gids had zich ondertussen ook bij ons gevoegd, Ribbe of Ribbon  was de naam. De Hike begon rustig maar het werd steeds steiler en minder goed begaanbaar. Zeiknat van het zweet kwamen 1,5 uur later aan bij een waterval waar we  een douche namen en onze typische Thaise lunch uit een bananenblad  opaten. Ribbe bleek een topgids te zijn en wist veel te vertellen en te laten zien. Ook maakten hij van van bamboe binnen no time een pistool. Na weer een kleine 2uur lopen kwamen we terecht in heftige regenbui, weer een uur later kwamen we uiteindelijk doorweekt aan in een lokaal Thais dorpje. Weer werd hier een uitstekende Thaise maaltijd voor ons bereid. En maakten de avond vol met kaartspelletjes wat bier en ssangsom. Ondertussen was de lokale dorpsgek ook nog aangeschoven die aardig wat trucjes wist,heel vermakelijk. Ook hebben we hier allemaal de meest heldere sterrenhemel ooit gezien. Met op de achtergrond een luid krekelorkest viel ik met pijn en moeite in slaap onder m'n klamboe. De volgende dag hadden ze weliswaar een westers ontbijt met een gekookt ei en toast&jam,ook wel eens fijn. Eerst nog een wandeling door het dorpje en een bezoek aan de lokale school. Ze kregen net inentingen, wat gezellig.. We vervolgde onze barre jungletocht weer, over smalle paadjes, balancerend op boomstammetjes  en dwars door rijstvelden. Weer een douche genomen bij een waterval en daar nog wat gezwommen. Bij de 2e waterval die dag, weer een maaltijd uit bananenblad gegeten met provisorische bamboe eetstokjes. Na weer een aantal uur lopen liep onze jungletocht op zijn einde. En sloten dit alles mooi af met bamboo rafting. Daar aangekomen regende het echter zo hard dat iedereen wat twijfels had om het water op te gaan. Onze gids Ribbe wist daar wel wat op en kwam met een flesje zelf gebrouwen  rijst rum/jenever aan. Zo werd dit een raft om nooit te vergeten, zelf ook nog even aan het roer gestaan.(ging natuurlijk maar een paar min. goed.) afscheid van de gids genomen. Die nog met me op de foto wou want hij vond dat ik op Paul Walker leek.. Hij had duidelijk een flesje rijstrum teveel achter zijn kiezen. Die avond met de Fransen  nog wat afgesproken om te gaan eten dus was onze jungle groep weer compleet. Daarna nog een meeting met andere Nederlanders die Bob&Sjors nog kenden. Mooie afsluiting van die 2 dagen.

14 juli, Chiang Mai.

Rustig dagje gehouden, wat terugblikken  op afgelopen dagen. Wat gewerkt aan m'n blog. Door de slechte verbinding was dit geen succes en een heel stuk verloren gegaan. Mijn vervoer naar Pai geregeld, dorpje ten noorden van Chiang Mai. Sjors en Bob waren die middag al naar daar vertrokken. Ik besloot de dag erop te gaan.

het is ondertussen al aardig lang en zeker om even snel te lezen. Dus het vervolg komt komende dagen wel weer. To be continued

1. Claudia:
    19 juli 2015
    Echt zo leuk om te lezeb